PERAN KATA-KATA
DALAM UKIRAN
DALAM UKIRAN
Falsafah atau pandangan hidup masyarakat adat Minagkabau adalah "adat basandi syarak syarak basandi kitabullah" (ABS-SBK) "syarak mangato, adat mamakai, alam takambang jadi guru"
Dalam hal ini akal dan budi, keluasan perasaan budi sangat berperan, "manusia tahan kieh, binatang tahan lacuik, kilek baliung alah ka kaki, kilek kaco alah kamuko, tagisia lah labiah bak kanai, tasinggung labiah bak jadi". Pepatah tersebut menuntut kearifan dan kebijaksanaan manusia dalam berkata bertindak dan bekerja. Sehingga disebut pula dalam adat "nan bagarih babalabeh" sebagai hasil kearif bijaksanaan sebagai berikut :
Dalam hal ini akal dan budi, keluasan perasaan budi sangat berperan, "manusia tahan kieh, binatang tahan lacuik, kilek baliung alah ka kaki, kilek kaco alah kamuko, tagisia lah labiah bak kanai, tasinggung labiah bak jadi". Pepatah tersebut menuntut kearifan dan kebijaksanaan manusia dalam berkata bertindak dan bekerja. Sehingga disebut pula dalam adat "nan bagarih babalabeh" sebagai hasil kearif bijaksanaan sebagai berikut :
Basilek diujung lidah
Malangkah dipangka karih
Bamain diujuang padang
Tahu dikieh kato putuih
Tahu digelek kato abih
Tahu diereang jo gendeang
Sarato kurenah jo baenah
Tahu dirunciang ka mancucuak
Tahu dirantiang kamalantiang
Tahu didahan kamahimpok
Tahu digantiang nan kaputuih
Tahu dicondong kamahimpik
Tahu dibiang nan katabuak
Tahu diunah kamahambek
Tahu dibayang kato sampai
Malangkah dipangka karih
Bamain diujuang padang
Tahu dikieh kato putuih
Tahu digelek kato abih
Tahu diereang jo gendeang
Sarato kurenah jo baenah
Tahu dirunciang ka mancucuak
Tahu dirantiang kamalantiang
Tahu didahan kamahimpok
Tahu digantiang nan kaputuih
Tahu dicondong kamahimpik
Tahu dibiang nan katabuak
Tahu diunah kamahambek
Tahu dibayang kato sampai
Dalam melahirkan motif-motif dasar ukiran juga terdapat ungkapan adat atau pepatah petitihnya sebagai pangkal tolak renungan seni ukir Minangkabau.
Ukia banamo bungo janggi Sakaki samundam panuah Dibaliak gunuang maha biru Ditangahnyo tatandu bararak Kiri kanan baaka cino Kaliliang bungo sari manjari Warano kambang gumirab Turang manurang biludu gandum Siba batanti kiri kanan Buatan jambak jambu erang Batatah intan co padi Ruponyo bagirinyam Kilau gumilau camburano Ukia banamo dandam tak sudah Salusin buliah diragam Salaso dapek dilariak Maukia dipapan laweh Elok arak dihari paneh Rancak lenggang di jalan data Tiok kelok nampak baliku Makanan ukia kasamonyo Cancang tadaeh jadi ukia Alam takambang jadi guru Raso pareso tagak ditangah | Alua jo patuik mangamudi Panakiak pisau sirauik Ambiak galah batang lintabuang Salodang ambiak kaniru Nan satitiak jadikan lauik Nan sakapa jadikan gunuang Alam takambang jadi guru Nan Basaluak nan balaka Nan Bakaik nan bagagang Supayo tali nan jan putuih Kaik kaik nak jan sangkah Kaluak paku kacang balimbiang Tampuruang lenggang lenggokkan Bawo manurun ka Saruaso Anak dipangku kamanakan dibimbiang Urang kampuang dipatenggangkan Tenggang nagari jan binaso Tenggang sarato jo adatnyo Pilin aka nak mamanjek Pilin jariang nak barisi Ramo-ramo sikumbang jati Katik Endah pulang bakudo Patah tumbuah hilang baganti Pusako turun ka nan mudo |
LETAK UKIRAN
Walaupun tempat ukiran pada sebuah rumah "gadang" tidak muthlak ada satu jenis ukiran, namun hal ini diatur dan berpedoman juga pada ukuran "jangko" dalam adat. "Patut senteang" tidak boleh dalam, "patut" dalam boleh "senteang" , didalam "alur" dengan "patut, malabihi ancak-ancak, mangurangi sio-sio, talampau aru bapantiangan, kurang aru cirik kambiangan, condong mato ka nan elok, condong salero ka nan lamak.
Namun secara umum dapat dijelaskan letaknya pada bahagian rumah "gadang" yang walaupun pada beberapa daerah di Minagkabau masih terdapat perbedaan. Adapun tempat atau letak ukiran serta jenisnya adalah sebagai berikut :
PADA LINGKUNGAN ANJUANG RUMAH
Jenis atau Ragam Ukiran : | Penempatan atau lokasi Ukiran : |
| pada pereng pada papan galuang pada dinding hari pada papan salangko pada papan sabalik anjuang pada paso-paso pada tarawang pada lambai-lambai tagak pada camin-camin pada petak dindiang hari |
PADA BADAN RUMAH
Jenis atau Ragam Ukiran : | Penempatan atau lokasi Ukiran : |
| pada papan garebek kepala pintu pada lambai-lambai garebek pada lambai-lambai di atas garebek pada dindiang tapi/jendela pada konsen jendela pada konsen jendela pada papan sakapiang di bawah pengadan jendela pada papan sakapiang di bawah pengadan jendela pada papan sakapiang di bawah pengadan jendela camin-camin jendela camin-camin jendela camin-camin jendela |
PADA TEMPAT-TEMPAT YANG UMUM LAINNYA
Jenis atau Ragam Ukiran : | Penempatan atau lokasi Ukiran : |
| pada tepi ukiran besar pada tepi ukiran besar pada ukiran tengah pada lambai-lambai pada lambai-lambai pada ujung-ujung pekayuan/balok dibawah kasau dan lain-lain pada lambai-lambai dinding pada tepi ukiran pada tepi ukiran pada papan dinding ujung ukir pekayuan / balok pada hamparan pada pain dan tiang pada tempe-tempe panjang pada les plang pada pangka ukiran pada tiang-tiang besar penutup ukiran pada gonjong pada atap penipiran pada serambi / rumah gonjong pada tuturan atap pada lesplank / les tempe pada dindiang hari pada pintu pada dindiang pada ujuang peranginan pada ujuang peranginan |
Tidak ada komentar:
Posting Komentar